“In onze moderne samenleving zijn veel van onze rituelen met betrekking tot de dood en rouwverwerking verloren gegaan. Hierdoor is ook de dood zelf op de achtergrond geraakt, terwijl dit voorheen een natuurlijk onderdeel van het leven was. In mijn werk bied ik begeleiding om het taboe op de dood te doorbreken en doodsangst te transformeren.“ – Claude Crobatia

Over death awareness expert en levenseinde-filosoof Claude Crobatia

Als de dood is opgericht door Claude Crobatia (die/diens, Amsterdam, 1984). Vanuit diens persoonlijke ervaringen met het verlies van naasten maakte die al vroeg kennis met thema's als vergankelijkheid en verlies.

Het overlijden van diens ouders opende diens ogen voor de taboes die nog steeds heersen rondom de dood. Claude merkte dat veel mensen moeite hebben met het praten over verlies en rouw, of het onderwerp zelfs helemaal vermijden. Dit inspireerde die tot onderzoek naar onze houding ten opzichte van de dood in onze moderne maatschappij, een houding die volgens de Amerikaanse antropoloog Ernest Becker gekenmerkt wordt door doodsontkenning.

In 2016 richtte Claude het Engelstalige platform A Course in Dying op. Hiermee onderzoekt die hoe bewust we ons tegenwoordig zijn van onze sterfelijkheid en welke invloed de dood op ons heeft. Het platform werd al snel een internationaal succes. In 2020 lanceerde die diens eerste videocursus over death awareness. Met diens online programma’s biedt die begeleiding bij verschillende facetten van rouw en het aangaan van de confrontatie met de eigen sterfelijkheid.

In 2021 richtte die Als de dood op, om ook in diens moedertaal mensen te inspireren om over “het grote onbekende” na te denken. Dit bezorgde die veel media-aandacht in binnen- en buitenland. In 2022 kwam diens eerste boek Als de dood uit bij uitgeverij Ten Have.

Je kunt Claude hier bereiken voor aanvragen en samenwerkingen. Wil je op de hoogte blijven, volg @alsdedood op instagram of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Wat anderen zeggen

“Crobatia ziet de dood niet als een angstaanjagende nachtmerrie, maar als een unieke ervaring, net als het leven zelf.”

NPO1

“Claude is dé go-to online specialist in contemporary sterfelijkheids- en doodscultuur.“

Maarten Nauw

“De eerste ‘deathfluencer’ van de Lage Landen: een influencer die mensen via sociale media wil verzoenen met hun sterfelijkheid.”

De Standaard

“Claude wil het cliché dat begraafplaatsen macaber zijn doorbreken en de dood laten zien voor wat het is.”

Vice